Didactisch

Inzicht / Verwachting

Wat kan ik verwachten van het niveau van Nederlands van de Ithaka-leerling?

add remove

  • Verstrekte gegevens door Ithaka (warme overdracht, OPP).
  • Een Ithaka leerling kent ongeveer 2.500 Nederlandse woorden (groep 8 leerling kent er 16.000).
  • Het leren van een nieuwe taal tot het niveau van instructietaal neemt vier tot zeven jaar in beslag. De Ithaka-leerling is gemiddeld twee jaar in Nederland.
  • Deze beperkte woordenschat heeft invloed op het spreken, lezen, luisteren en schrijven. Maar ook op de durf om je te laten horen.

Lees voor meer informatie ook blz. 13-17 van de brochure Yes! Een nieuwkomer in de klas


Ondersteuning algemeen

Hoe ondersteun ik de Ithaka-leerling tijdens de lessen en hoe kunnen we een extra ‘ondersteuningsuur’ zinvol invullen?

add remove

  • Geef zoveel mogelijk ondersteuning tijdens de les, zodat de Ithaka-leerling zich een onderdeel van de groep voelt.
  • Benoem de lesdoelen duidelijk, zodat een leerling weet wat hij/zij kan verwachten.
  • Maak zoveel mogelijk visueel.
  • Vraag na de instructie of ze het begrepen hebben (evt. verlengde instructie).
  • Stimuleer samenwerken.
  • Maatwerk kan met een kleine aanpassing.
  • Let op: Niet alle Ithaka leerlingen kunnen ‘verbonden schrift’ lezen.
  • · Ondersteuningsuur: preteaching, planning, stappenplannen en strategieën bespreken, woordenschatschrift checken, oefen de schooltaalwoorden, de weg in het schoolsysteem, leren leren, individuele aandacht.

Lees voor meer informatie ook blz. 11 van de brochure Yes! Een nieuwkomer in de klas.

Ondersteuning Taal / NT2

Hoe kan ik de Ithaka-leerling ondersteunen met het uitbreiden van de woordenschat, bij lezen en bij zaakvakken?

add remove

  • Bedenk bij iedere les welke drie tot vijf kernbegrippen het belangrijkst zijn en geef deze ruim voor de les aan de Ithaka-leerling.
  • Geef een goede omschrijving van het nieuwe begrip, ga niet hengelen naar het antwoord.
  • Herhaal de nieuwe begrippen.
  • Verwacht niet dat de leerling het begrip gelijk kan gebruiken.
  • Stimuleer het gebruik van een woordenschrift.
  • Wees je ervan bewust dat de leerlingen de schooltaalwoorden nog niet machtig zijn.
  • Laat de leerling samen lezen met een klasgenoot.
  • Gebruik eventueel een voorleesprogramma (luisteren gaat vaak beter).

Lees voor meer informatie ook pagina 14-17 van de brochure Yes! Een nieuwkomer in de klas.

Toetsen / Vrijstelling

Hoe zullen we omgaan met toetsen en vrijstellingen?

add remove

  • In de periode van de meivakantie tot aan de zomervakantie hoeven er voor de Ithaka-leerlingen geen toetsen worden afgenomen, tenzij de leerling hier om vraagt. De leerling kan tijdens een toets:

            - werken in een woordenschrift;
            - komende lessen voorbereiden;
            - extra oefeningen in het Nederlands doen;
            - 
een vervangende opdracht doen over het           
               onderwerp van toetsing, zoals een stukje
               schrijven, een presentatie of een mindmap
               maken.

  • Leerlingen die starten in de eerste klas kunnen ontheffing krijgen voor een vreemde taal zoals Frans en Duits. Zij kiezen dan wel een vervangend vak.
  • Leerlingen die starten in de hogere klas kunnen ontheffing krijgen voor twee vreemde talen zoals Frans en Duits. Zij kiezen dan wel vervangende vakken.
  • Toetsen (ook PTA) kunnen mondeling worden afgenomen.
  • De leerlingen hebben recht op extra tijd en het gebruik van een woordenboek tijdens toetsen.
  • Maatwerk is mogelijk: denk aan extra tijd voor Nederlands in plaats van vakken die leerlingen al beheersen (zoals Engels of wiskunde).

Meer informatie:

https://www.vo-raad.nl/system/downloads/attachments/000/000/694/original/Brochure_Maatwerk_voor_nieuwkomersleerlingen.pdf?1544432570

https://didactiefonline.nl/artikel/ex-vluchtelingenkinderen-op-jouw-school-werk-aan-een-goede-start