De teksten op de website van Ithaka zijn in het Nederlands. De Google Translate widget helpt bij het vertalen naar andere talen.

Google Translate kan niet alle soorten documenten vertalen en geeft misschien ook geen precieze vertaling. Een vertaling kan daardoor onvolledig of onjuist zijn.

Bij vragen of problemen over Google Translate, bezoek dan Google support.

Home Expertisecentrum

Expertisecentrum Ithaka

Er start een leerling afkomstig van Ithaka ISK op je school... wat dan? Deze leerling is op latere leeftijd naar Nederland gekomen, wat betekent dat hij/zij de Nederlandse taal zich nog machtig aan het maken is. Wat kun je doen om deze leerling, net als ander leerlingen, goed op te vangen en kansen te bieden?

Ithaka Internationale Schakelklassen is al bijna 50 jaar gespecialiseerd in het lesgeven aan leerlingen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar die Nederlands als tweede taal beheersen. Onze pedagogische en didactische expertise dragen wij graag over aan andere scholen en onderwijsinstanties via ons expertisecentrum. Dit initiatief is mede ontstaan in het kader van nazorg aan onze oud leerlingen.

Daarom Expertisecentrum Ithaka

  • Je krijgt toegang tot bijna 50 jaar ervaring in het lesgeven aan anderstalige leerlingen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar.
  • Je krijgt passende begeleiding om didactische en pedagogische kennis en vaardigheden voor deze leerlingen in de klas te ontwikkelen.

Voor wie?

  • Docententeams en/of individuele docenten die didactische en pedagogische kennis en vaardigheden willen ontwikkelen die aansluiten op anderstalige leerlingen.
  • Scholen in het voortgezet onderwijs die een beleidsplan willen ontwikkelen voor onderwijs aan leerlingen met Nederlands als tweede taal.

Aanbod expertisecentrum

Het expertisecentrum biedt verschillende vormen van begeleiding en opleiding aan, passend bij de behoefte op jouw school. Wil je advies welke vorm het meest passend is voor jullie vraag, neem gerust contact met ons op.


Het aanbod:

Korte voorlichting

We vertellen je over het op een juiste manier ondersteunen, faciliteren en compenseren van de leerlingen. 

Doel van de voorlichting:

  • verwachtingen managen ten aanzien van de instroom van nieuwkomers
  • wegnemen van spanning en onwetendheid bij docenten 
  • kennis vergroten rondom faciliteiten en compensaties 
  • een (mogelijke) opstap naar de meerdaagse training 


Locatie: de eigen school
Duur: 1 uur

Dagdeel training

We bespreken thema’s als meertaligheid, een zachte landing, tegemoetkomingen in de klas - praktische tips, differentiatie en de thuissituatie/ouderbetrokkenheid. 

Doel van de training

  • bewustzijn vergroten richting nieuwkomers
  • praktische handvatten aangereikt krijgen
  • sparren met elkaar en ‘food for thoughts’ 

Locatie: de eigen school
Duur: 1 sessie van 2,5 uur

Meerdaagse training

De volgende thema’s komen aan bod: taalontwikkeling & meertaligheid, differentiatie, ouderbetrokkenheid, cultuursensitiviteit, trauma en verzuim. Daarnaast wordt casuïstiek besproken en lopen deelnemers mee op Ithaka. 

Doel van de training:

  • kennis vergroten van diverse thema’s met betrekking tot onderwijs aan nieuwkomers
  • meer sensitiviteit ontwikkelen ten aanzien van nieuwkomers en hun omgeving 
  • kennis vergoten van ondersteuningsmogelijkheden
  • alertheid vergroten om onderwijs inclusiever te maken

Locatie: Ithaka ISK, Utrecht
Duur: +/- 6 sessies van 2 uur

Training Nieuwkomers-specialist

Deze training is een samenwerking tussen Taalschool Utrecht, Ithaka ISK en de ISU. In deze training word je gedurende een heel schooljaar meegenomen in alle thematiek die bij onderwijs aan nieuwkomers komt kijken. Denk hierbij aan: taalontwikkeling en taalsteun, benutten van meertaligheid, ouderbetrokkenheid en traumasensitief werken. De training bestaat uit 5 theorie- en 5 werkbijeenkomsten. 

Doel: 
Nieuwkomersspecialist worden voor jouw school 

Locatie: grotendeels op Taalschool Utrecht 
Duur: maandagmiddagen van 14:00-17:00 uur, ongeveer 1 middag per maand, gedurende 1 schooljaar

NT2-opleiding

In deze opleiding duiken we, gedurende een heel schooljaar, diep in de bekwaamheidseisen voor NT2-docenten en vertalen deze naar jouw dagelijkse onderwijspraktijk. Een aantal thema’s die langskomen zijn: taalverwerving, differentiatie in klassen, samenwerkend leren, alfabetisering, het geven van de communicatieve vaardigheden en zo veel meer! 

De bijeenkomsten bevatten theorie- en werktijd en worden verzorgd door opleiders van Het Opleidingshuis (samenwerking met o.a. de Hogeschool Utrecht)

Doel

  • ontwikkelen tot NT2-docent
  • met meer vertrouwen en betere voorbereiding voor de groep staan als (NT2-)docent

Locatie: Ithaka ISK, Utrecht
Duur: woensdagochtenden van 08:45-12:30 uur, elke week, gedurende 1 schooljaar 

Expertise op aanvraag

Tijdens een schoolbezoek doen we een klassenobservatie, gaan we in gesprek met de leerling en mentor/zorgcoördinator en geven we handelingsgerichte adviezen. 

Doel

  • advies op maat 
  • school weet welke mogelijkheden er zijn om de leerling verder te begeleiden 
  • leerling krijgt steuntje in de rug om beter mee te draaien op school 


Locatie: de eigen school
Duur: 2 uur per schoolbezoek

Ithaka-leerling die aan het werk is in een schrift.
We wilden ideeën opdoen voor onze groep leerlingen die de Nederlandse taal nog niet voldoende machtig is en zochten een zo praktisch mogelijke invulling voor lessen. Het expertisecentrum gaf goede handvatten die wij kunnen toepassen. Erg zinvol om gebruik maken van de bestaande expertise die ruim aanwezig is binnen Ithaka!
Leerling die in zijn leerboek kijkt.
Ik heb een bezoek gebracht aan Ithaka en heb gesproken met Willemjan en José en ik heb een les bezocht. Dit bezoek heeft bij mij voor veel begrip gezorgd (voor de medewerkers van Ithaka en voor de leerlingen) en heeft mij veel handvatten gegeven voor de begeleiding van Ithaka leerlingen bij ons op school.
Twee leerlingen waarvan de een zijn vinger opsteekt.
Ronduit een meerwaarde, ons bezoek aan Ithaka Utrecht. Uiteraard willen wij onze leerlingen goed begeleiden en leren leren zodat ze op een inspirerende en motiverende manier mee kunnen komen. Heel fijn om informatie en adviezen te krijgen van toegewijde experts die open staan en meedenken. Wij zeiden gedag met meer achtergrondkennis en praktische handvatten om leerlingen beter te kunnen ondersteunen. Hartelijk dank Willemjan en José!