Pedagogisch / Sociaal

Relatie

Hoe zorg ik dat de Ithaka-leerling zich veilig voelt en hoe vindt de Ithaka-leerling aansluiting in de klas?

add remove

  • Zorg voor tijd om te wennen.
  • Zorg dat je zichtbaar ben voor de leerling.
  • Zorg voor een sociaal netwerk voor de leerling (maatje/buddy).
  • Maak regelmatig persoonlijk contact met de leerling (gesprekjes*).

* Tips voor gesprekjes:

  • Zorg dat je de leerling voldoende ziet en spreekt.
  • Maak afspraken voor gesprekken en leg contact tijdens momenten in de reguliere schooldag. 
  • Creëer rustmomenten waarop je elkaar kunt spreken.
  • Laat de leerlingen weten wanneer je beschikbaar bent.
  • Zorg dat je de naam van de leerling goed uitspreekt.
  • Redeneer vanuit een ‘growth mindset’ en ontwikkeling.
  • Stel vragen aan de leerling uit oprechte nieuwsgierigheid.
  • Open een gesprek met een persoonlijke opmerking.
  • Bemoedig een leerling met non-verbale steun.
  • Sluit goed aan bij de belevingswereld van de leerling.
  • Geef de leerling een compliment.

Competentie

Welke behoeftes heeft de Ithaka-leerling en hoe zorg ik dat de leerling zelfvertrouwen behoudt, in zijn/haar kracht blijft?

add remove

  • Een leerling wil de les kunnen begrijpen/volgen.
  • Preteaching en/of samenwerken met een andere leerling (die dit goed kan) kan helpen.
  • Accepteren dat het tijd kost voordat de leerling de hele les kan volgen. (leerling en docent)
  • Voorstructureren lestaak: in kleine stapjes.
  • Als docent vooraf nadenken over mogelijke hindernissen en moeilijke woorden in de les.
  • De leerling kan ook de lessen zelf voorbereiden.
  • Overvraag de leerling niet.

Lees voor meer informatie ook blz. 9-11 van de brochure Yes! Een nieuwkomer in de klas

Autonomie

Hoe zorg ik dat de Ithaka-leerling proactief wordt/eigenaarschap neemt?

add remove

  • Stimuleer de leerling om zelf lessen voor te bereiden en een woordenschrift bij te houden.
  • Geef de leerling de ruimte om vragen te stellen. Doe dit in stapjes.
  • Geef complimenten wanneer de leerling initiatief toont.
  • Wees je ervan bewust dat het schoolsysteem nieuw is voor de leerling; check of de leerling overal van op de hoogte is en zijn/haar weg kan vinden.
  • Wees je ervan bewust dat de leerling op Ithaka intensief en dagelijks mentorcontact heeft gehad en nu wellicht in een ‘gat’ kan vallen.

Trauma

Hoe ondersteun ik een Ithaka-leerling met trauma?

add remove

  • Blijf kalm
  • Wees duidelijk en vriendelijk
  • Leg uit wat er gebeurt
  • Geef ontlaadmomenten (rondje lopen, even tekenen, muziek luisteren)

Meer informatie over omgaan met trauma in eht onderwijs: https://balansdigitaal.nl/kennisbank/onderwijs/ondersteuning-op-school/omgaan-met-trauma-in-het-onderwijs/