Pedagogisch / Sociaal
Relatie
Hoe zorg ik dat de Ithaka-leerling zich veilig voelt en hoe vindt de Ithaka-leerling aansluiting in de klas?
add remove
- Zorg voor tijd om te wennen.
- Zorg dat je zichtbaar ben voor de leerling.
- Zorg voor een sociaal netwerk voor de leerling (maatje/buddy).
- Maak regelmatig persoonlijk contact met de leerling (gesprekjes*).
* Tips voor gesprekjes:
- Zorg dat je de leerling voldoende ziet en spreekt.
- Maak afspraken voor gesprekken en leg contact tijdens momenten in de reguliere schooldag.
- Creëer rustmomenten waarop je elkaar kunt spreken.
- Laat de leerlingen weten wanneer je beschikbaar bent.
- Zorg dat je de naam van de leerling goed uitspreekt.
- Redeneer vanuit een ‘growth mindset’ en ontwikkeling.
- Stel vragen aan de leerling uit oprechte nieuwsgierigheid.
- Open een gesprek met een persoonlijke opmerking.
- Bemoedig een leerling met non-verbale steun.
- Sluit goed aan bij de belevingswereld van de leerling.
- Geef de leerling een compliment.
Competentie
Welke behoeftes heeft de Ithaka-leerling en hoe zorg ik dat de leerling zelfvertrouwen behoudt, in zijn/haar kracht blijft?
add remove
- Een leerling wil de les kunnen begrijpen/volgen.
- Preteaching en/of samenwerken met een andere leerling (die dit goed kan) kan helpen.
- Accepteren dat het tijd kost voordat de leerling de hele les kan volgen. (leerling en docent)
- Voorstructureren lestaak: in kleine stapjes.
- Als docent vooraf nadenken over mogelijke hindernissen en moeilijke woorden in de les.
- De leerling kan ook de lessen zelf voorbereiden.
- Overvraag de leerling niet.
Lees voor meer informatie ook blz. 9-11 van de brochure Yes! Een nieuwkomer in de klas.
Autonomie
Hoe zorg ik dat de Ithaka-leerling proactief wordt/eigenaarschap neemt?
add remove
- Stimuleer de leerling om zelf lessen voor te bereiden en een woordenschrift bij te houden.
- Geef de leerling de ruimte om vragen te stellen. Doe dit in stapjes.
- Geef complimenten wanneer de leerling initiatief toont.
- Wees je ervan bewust dat het schoolsysteem nieuw is voor de leerling; check of de leerling overal van op de hoogte is en zijn/haar weg kan vinden.
- Wees je ervan bewust dat de leerling op Ithaka intensief en dagelijks mentorcontact heeft gehad en nu wellicht in een ‘gat’ kan vallen.
Trauma
Hoe ondersteun ik een Ithaka-leerling met trauma?
add remove
- Blijf kalm
- Wees duidelijk en vriendelijk
- Leg uit wat er gebeurt
- Geef ontlaadmomenten (rondje lopen, even tekenen, muziek luisteren)
Meer informatie over omgaan met trauma in eht onderwijs: https://balansdigitaal.nl/kennisbank/onderwijs/ondersteuning-op-school/omgaan-met-trauma-in-het-onderwijs/